به گزارش خبرنگار پايگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛ رحمت اله مه آبادی، مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در این مراسم با یادآوری اینکه حدود ۶ ماه قبل توافقنامه همکاری معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری و شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران امضا شد، گفت: این اتفاق به منظور حمایت از کالای ایرانی و کاهش وابستگی کشور به خارج از مرزهای سرزمینی رقم خورد و امروز مقدمات لازم برای اجرایی کردن توافقنامه مذکور فراهم شده تا جلوهای از تلاش ایمانی و توان ایرانی با امضاء و مبادله ۴ قرارداد و توافقنامه بسیار مهم و استراتژیک به ارزش ۱۶۰ میلیارد تومان به نمایش گذاشته شود.
مه آبادی ادامه داد: این رویداد مهم به لطف خدا و در سایه تلاشهای مستمر مدیران دو مجموعه و حمایتهای ستودنی معاونت محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری رخ داد و ما به اتفاق توانستیم در مدت کوتاه هفت ماهه با برگزاری بیش از ۴۵۰نفر ساعت جلسه کارشناسی مشترک فقط با نمایندگان معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری، انجام بازدیدهای مختلف از صنایع دفاعی و مذاکره با فرماندهان عالیرتبه و جهادگران صنعت دفاعی، برقراری ارتباط با تعدادی از دانشگاههای برتر کشور از جمله دانشگاههای تهران، شریف، خواجه نصیر، صنعتی اصفهان، شیراز، قم و دانشگاه امیرکبیر، واحدهای مختلف جهاد دانشگاهی و همچنین شناسایی و برقراری ارتباط با ۴۴ شرکت دانش بنیان و آشنایی با مهمترین دستاوردها و ظرفیتهای در دسترس داخلی این مهم را رقم بزنیم.
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه حدود دو سال قبل، صنعت هوانوردی کشور به دلیل تحریمهای سخت و ظالمانه در بدترین شرایط ممکن قرار داشت، افزود: در آن زمان سامانههای هوانوردی و فرودگاهی کشور از فرسودگی مضمن و عمیق رنج میبرد. قطعی مکرر رادارها، خرابی سامانههای کمک ناوبری و حتی قطعی فرکانس و ایجاد اختلال در زیرساختهای ارتباطی و قطعیهای آزار دهنده تماس واحدهای مختلف مراقبت پرواز با خلبانان پروازهای داخلی، بینالمللی و عبوری آن هم در شرایط رشد فزاینده ترافیک هوایی از یک سو و بروز اختلال در سامانههای روشنایی باند و سطوح پروازی، نیروگاهها و انواع سامانههای الکتریکال و مکانیکال فرودگاهی و همچنین غیرعملیاتی شدن پیدرپی برخی از سامانهها از جمله ابزارهای حساس تقرب و فرود هواپیماها به علت فقدان هواپیمای فلایت چک، جزء چالشهای روزمره ما بود.
وی ادامه داد: این شرایط سبب شده بود تا کنترلرهای عزیز و مهندسان فهیم ما بالاترین سطح استرس ممکن را تجربه کرده و در عین حال با کسب افتخاراتی متعدد برای کشور در سرویسدهی به سنگینترین جریان ترافیک هوایی مهاجر، اجازه ندادند تا خواب دشمنان برای زمینگیر شدن صنعت فرودگاهی و ناوبری هوایی، حتی برای لحظهای تعبیر شود. شرایطی که ما با گوشت و پوست خود، مخاطرات بزرگ وابستگی که میتواند امنیت ملی را بطور جدی تهدید کند، را لمس کردیم.
مه آبادی با بیان اینکه در این شرایط شعور حرفهای مانع از آن میشد تا ما شعار خودکفایی را در صنعتی سر دهیم که ریسک و آزمون و خطا در آن بیمعنا است، گفت: اما با امضای سند برجام، ما از فرصتی که برای کشور ایجاد شد؛ به خوبی بهره برده و با خرید حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان حساسترین سامانهها و تجهیزات مدرن ناوبری هوایی و فرودگاهی از جمله یک فروند هواپیمای استراتژیک و مدرن فلایت چک و خرید۶ دستگاه رادار اولیه و ثانویه، ۱۶۵ دستگاه فرستنده و گیرنده، ۱۵ دستگاهILS/DME، ۹ دستگاه VOR/DME، ۱۴ دستگاهDME ، ۲۱ دستگاه رکوردر، ۲ سامانه سویچینگ، ۱۵ دستگاه ابرخودروی آتشنشانی و ۳۴ سامانه بکآپ ارتباطی ماهوارهای، ۵ سیستم کامل روشنایی، ۵ سیستم پرسیژن اپروچ لایت و تعداد زیادی از سامانههای مکانیکال، الکتریکال و نصب و بهرهبرداری از اغلب آنها، خرید خدمات مشاوره تخصصی راهبردی و اجرای فازهای اول و دوم پروژه فراملی مدیریت آسمان ایرانشهر و تحول بزرگ در ساختار راههای هوایی کشور و برخی از ترمینالهای پیچیده هوایی، سطح قابل قبولی از آرامش را بر فضای سرزمینی و فرودگاههای کشور حاکم کردیم.
وی ادامه داد: برجام بسیاری از نگرانیهای جدی را پایان داد و بستر لازم را برای تحقق آرمان والای رفع وابستگی در این صنعت حساس آماده و فرصت مورد نیاز مدیران و مهندسانمان را برای اندیشه جدی و تلاش عملی جهت بومی سازی نیازمندیهای کشور را فراهم و سرانجام نگرانیهای دیروز را به آرامش امروز و امید به فردایی دلپذیر مبدل کرد.
مه آبادی در ادامه گفت: امروز ۴ قرارداد و توافقنامه مهم به ارزش ۱۶۰۰ میلیارد ریال با موضوع طراحی و ساخت برج سیار مراقبت پرواز جهت استقرار در ۵ نقطه کشور با کاربری ارائه خدمات حیاتی، کمکرسانی و امدادرسانی در مناطق بحران زده، طراحی و ساخت سامانه مدرن کمک ناوبری بصری(روشنایی باند)، طراحی و ساخت سامانه مسیریاب هواپیما یا DME ۱۰۰۰ وات سیویل و نهایتاً ساخت اولین سامانه رادارثانویه پیشرفته MSSR، بین شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران به عنوان کارفرما از یک سو و شرکتهای صا ایران، صا شیراز، دانشگاه خواجه نصیرالدی نطوسی و دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان مجری از سوی دیگر و همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان ناظر به امضاء رسیده و مبادله خواهد شد.
وی خطاب به معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه تجارب کشورهای موفق در زمینه بومی سازی برخی از صنایع گواه آن است که برای تعمیق ساخت داخل، تحقق موارد مهمی مانند عزم جدی مدیران، اصلاح مکانیسمهای تصمیمگیری، تدوین استراتژی اثربخش و اجرای آن، ایجاد حلقه مفقوده نرمافزاری و سخت افزاری، ایجاد مرکز جامع تحقیق و توسعه مشترک و بانک اطلاعاتی جامع، به حداقل رساندن ریسک و در نهایت وضع قوانین حمایت کننده از جمله حذف بروکراسی، مجاز بودن به ترک تشریفات قانونی خرید، حمایت از انحصار هدفمند جهت تقویت کارآفرینان و پیشخرید محصولات آنها برای دورهای مشخص با قیمت حمایتی و خصوصاً کاهش نظارتهای سختگیرانه دستگاههای نظارتی، ضروری و اجتناب ناپذیر است، گفت: این موارد متاسفانه به عنوان مهمترین موانع تحقق سیاست بومی سازی و اقتصاد مقاومتی رفع نشده و انتظار این است که با مساعدت دولت و مجلس محترم، مورد بازنگری و اصلاح جدی قرار گیرند.
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با اعلام اینکه در تعامل نزدیک و اثربخش با شرکتهای دانش بنیان، بومی سازی برخی دیگری از تجهیزات مورد نیاز شرکت نیز در مراحل آزمایش نمونه است، از بهره برداری قریب الوقوع اولین سیمیلاتور بومی تولید شده با تسلط متخصصان مراقبت پرواز شرکت بر فنآوری ساخت سیمیلاتور سه بعدی مراقبت پرواز خبر داد.
وی در پایان از مساعی ارزشمند و ستودنی از دکتر ستاری و همکاران ایشان آقایان مهندس بیرانوند، مهندس افضلیان و بویژه دکتر منطقی که زمان بسیار زیادی را برای شرکت در جلسات متعدد و حتی برای پرداختن به جزئیات اختصاص دادند و همچنین تلاشهای مجدانه کلیه همکاران خود در بخشهای مختلف شرکت به ویژه آقایان مهندس مومنی رخ، دکتر باقریان، مهندس اکبری، مهندس حبیبالهی و مهندس وفایی که در تحقق این موفقیت در کوتاهترین زمان ممکن، نقشی به سزا داشتهاند قدردانی کرد.